wtorek, 10 września 2013

ZAMKI W POLSCE - TYTUŁEM WSTĘPU...


Od wielu lat, wielkim zainteresowaniem cieszą się rozsiane po całej Polsce, zarówno potężne zamki jak i malownicze ruiny…  Potężne siedziby władców, które po dziś dzień przypominają o ważnych wydarzeniach historycznych , stały się i dla mnie źródłem wiedzy, którą z wielkim zaciekawieniem zdobywam „szwędając” się po starodawnych murach, snując opowieści o świetności danej budowli w ówczesnych czasach…

Za cel obieram sobie zwiedzenie wszystkich dostępnych zamków w Polsce, omijając po drodze pałace, których historia nie jest już tak bogata… przynajmniej dla mnie:) Pewnie zajmie to kilkanaście lat, zważywszy że równocześni staram się realizować jeszcze inne projekty podróżnicze, ale z uporem maniaka podejmuję wyzwanie…

Czym zatem różni się zamek od pałacu? Jak podaje źródło Wikipedia, zamek to samodzielne dzieło obronne o zabudowie zwartej, powstałe w okresie średniowiecza, łączące dominującą funkcję obronną z mieszkalną i gospodarczą. Natomiast pałac to reprezentacyjna budowla mieszkalna pozbawiona cech obronnych... 
Wybieram bijatyki...:)

Coraz liczniej organizowane turnieje rycerskie, wspaniałe zamkowe wnętrza, owiane tajemnicą legendy o duchach, intrygująca i barwna przeszłość, to wszystko powoduje, że zamki bez wątpienia należą do grupy najchętniej odwiedzanych zabytków…

No to w drogę…

P.S. Województwa, które uda mi się "zwiedzić" w całości, będą opatrzone na początku posta mapą z zaznaczonymi na niej zamkami...

1 komentarz:

  1. Oooo kolejne ciekawe artykuły sie szykują:-) czekam niecierpliwie.

    OdpowiedzUsuń